În Grădinița cu PP nr. 8 Brașov procesul instructiv-educativ se desfășoară pe baza Curriculum-ului pentru învățământul Preșcolar.
Toate activitățile au ca bază proiecte anuale desfășurate în proiecte tematice, activități integrate, proiecte de lecții care au ca finalitate evaluări continue, hărți tematice, colaje și lucrări practice expuse în permanență.
Categoriile de activități de învățare prezente în Planul de învățământ preprimar sunt :Jocuri și activități liber alese - ALA, Activități pe domenii de învățare/experiențiale - ADE și Activități de dezvoltare personala - ADP.
ALA - jocuri și activități liber alese
Conceptul de joc liber este fundamental pentru curriculumul actual, iar când spunem joc liber ne referim la jocul care este iniţiat de copil în centrele de interes/activitate. În jocul liber copilul decide ce se joacă, cu ce se joacă şi cu cine se joacă. Jocul liber-creativ şi activităţile alese sunt cele mai eficiente forme de activitate pentru dezvoltarea personalităţii copilului. Atunci când copiii îşi satisfac interesele, ei învaţă să acumuleze informaţii şi să tragă propiile concluzii în legătură cu acestea.
Copilul învaţă prin jocuri şi activită şi alese:
ADP - Activități de dezvoltare personală
Actualul curriculum pentru învăţământul preşcolar include în cadrul activităţilor de dezvoltare personală : rutinele, tranziţiile, activităţile din perioada de după amiază, inclusiv activităţile opţionale.
RUTINELE
Conform noului curriculum, rutinele sunt activitatile -reper după care se derulează întreaga activitate a unei zile. Ele acoperă nevoile de bază ale copilului şi contribuie la dezvoltarea globală a acestora. Rutinele înglobează, de fapt, activităţile de tipul: sosirea copilului, întâlnirea de dimineaţă, micul dejun, igiena-spălatul şi toaleta, masa de prânz, somnul/ perioada de relaxare de după – amiază, gustările, plecarea copiilor acasă.
TRANZIŢIILE
Tranziţiile sunt activităţi de scurtă durată, care fac trecerea de la momentele de rutină la alte tipuri/ categorii de activităţi de învăţare, de la o învăţare la alta, în diverse momente ale zilei. Mijloacele de realizare a acestui tip de activitate variază foarte mult, în funcţie de vârsta copilului, de contextul momentului şi de calităţile cadrului didactic. În acest sens, ele pot lua forma unei activităţi desfăşurate în mers ritmat, a unei activităţi care se desfăşoară pe muzică sau în ritmul dat de recitarea unei numărători sau a unei framântări de limbă, a unei activităţi în care se execută concomitent cu momentul de tranziţie, respectiv un joc cu text şi cânt cu anumite mişcări cunoscute deja de copii, etc.
ACTIVITĂŢILE DESFĂŞURATE ÎN PERIOADA DUPĂ-AMIEZII
Activităţile desfăşurate în perioada după – amiezii sunt activităţi recuperatorii pe domenii de învăţare, recreative, de cultivare şi dezvoltare a înclinaţiilor- sunt tot activităţi de învăţare. Acestea respectă ritmul propriu de învăţare al copilului şi aptitudinile individuale ale lui şi sunt corelate cu tema săptămânii/ tema proiectului şi cu celelalte activităţi din programul zilei.
ADE - Activități pe domenii experiențiale
Un spațiu amplu în grădiniță îl ocupă Activitățile pe domenii de învățare/experiențiale - ADE, care sunt activități integrate sau pe discipline, desfășurate cu copiii în cadrul unor proiecte planificate, în funcție de temele mari propuse de Curriculum, precum și de nivelul de vârstă, de nevoile și interesele copiilor din grupă. Conținuturile acestora trebuie legate de realitatea înconjurătoare și de experiența copilului, combinandu-se contexte ale mai multor componente curriculare.
Domenii experențiale sunt:
DOMENIUL LIMBĂ ȘI COMUNICARE – (DLC)
– Acoperă stăpânirea exprimării orale și scrise, ca și abilitatea de a înțelege comunicarea verbală și scrisă;
DOMENIUL ȘTIINȚĂ – (DȘ)
– Include atât abordarea domeniului matematic prin intermediul experiențelor practice cât și înțelegerea naturii, ca fiind modificabilă de ființele umane cu care se află în interacțiune;
DOMENIUL OM ȘI SOCIETATE – (DOS)
– Include omul, modul lui de viață, relațiile cu alți oameni, relațiile cu mediul social, ca și modalitățile în care acțiunile umane influențează evenimentele.
DOMENIUL ESTETIC ȘI CREATIV – (DEC)
– Acoperă abilitățile de a răspunde emoțional și intelectual la experiențele perceptive, sensibilitatea față de diferitele niveluri de manifestare a calității, aprecierea frumosului și a adecvării la scop sau utilizare;
DOMENIUL PSIHO-MOTRIC – (DPM)
– Acoperă coordonarea și controlul mișcărilor corporale, mobilitatea general și rezistența fizică, abilităţile motorii și de manipulare de finețe, ca și elementele legate de cunoașterea anatomiei și fiziologiei omului;
ACTIVITĂȚILE OPȚIONALE (CDȘ) intră tot în categoria activităților de învățare, respectiv a celor de dezvoltare personală și se includ în programul zilnic al copilului în grădiniță. Ele sunt alese de către părinți, din oferta prezentată de unitatea de învățământ la 15 septembrie și aprobată de către Consiliul de Administrație și de Comisia Metodică din grădiniță, în urma analizei condițiilor materiale și umane existente.
Aceste activități sunt realizate de către educatoare, astfel aceasta va stabili obiectivele, conținuturile și modalitățile de realizare în funcție de tipul de opțional ales, nivelul grupei, particularitățile individuale ale copiilor ,durata opționalului,etc.În acest caz, educatoarea va întocmi o planificare pentru opționalul ales și o va supune Comisiei metodice din grădiniță în vederea avizării.
Activitățile opționale vizează diferențiere și individualizare și vin în sprijinul valorificării și dezvoltării unor aptitudini individuale și a unor nevoi personale, fiind incluse in Curriculum la Decizia Școlii – CDȘ.
În anul 2022-2023 în Grădinița cu PP nr. 8 Brașov se desfășoară următoarele activități opționale: